Lesmodule

Waarom zien moleculen eruit zoals ze eruitzien? Dit is een fundamentele vraag in de scheikunde. Om deze te beantwoorden, maken onderzoekers steeds vaker gebruik van Digitale Chemie, waarbij niet de zuurkast maar de computer centraal staat.

Met onze nieuwe lesmodule Digitale Chemie willen we scholieren enthousiasmeren voor dit snelgroeiende vakgebied binnen de scheikunde dat raakvlakken heeft met natuurkunde, informatica en wiskunde. In de module maken zij kennis met fascinerende onderwerpen zoals de oorsprong van atoommodellen, de aard van chemische bindingen en het kwantumchemisch modelleren.

Een belangrijk onderdeel van de module is een stimulerend computerpracticum, waarin leerlingen de theoretische concepten direct in de praktijk toepassen met behulp van onze Molecuulwijzer. Zo sluiten zij niet alleen aan bij de nieuwste inzichten in de scheikunde, maar ervaren ze ook hoe digitaal onderzoek in de wetenschap daadwerkelijk plaatsvindt.

Deze vernieuwende lesmodule is zorgvuldig afgestemd op de nieuwe eindterm 34 in subdomein D2 van het vwo-scheikunde­curriculum. Daarmee helpt ze toekomstige studenten om optimaal voorbereid te zijn op de nieuwste technologische ontwikkelingen binnen de scheikunde.

De module zal beschikbaar zijn vanaf 2026. Wil je meewerken aan de ontwikkeling of heb je suggesties voor de inhoud? Neem gerust contact met ons op!

Lezing over Digitale Chemie

© 2025 Digitale Chemie